Afacerile transportatorilor români depăşesc nivelul istoric de 10 miliarde de euro

Creşterea economică şi investiţiile semnificative în parcul national auto de marfă au dus piaţa transporturilor la un nivel istoric, depăşind anul trecut graniţa de 10 miliarde de euro. Peste 34.000 de firme, cu 156.000 de angajaţi asigură, în prezent, transportul de marfă în ţară şi în străinătate. România a devenit, în ultimii ani, unul dintre jucătorii cei mai activi la nivel european.

Studiul KeysFin, realizat in colaborare cu Frames Media Network, ia în calcul datele comunicate de firme la Ministerul Finanţelor şi Registrul Comerţului si prezinta o radiografie detaliată a evoluţiei sectorului transporturilor în ultimii şase ani.

Numărul companiilor de transport de marfa a crescut în această perioadă cu peste 5.000, de la 28.914 de firme în 2012 la 34.628 de societăţi în 2016.

Pe fondul creşterii economice şi, implicit, a volumului de marfă, afacerile firmelor din acest sector au avansat semnificativ, depăşind anul trecut nivelul de 47 de miliarde de lei, cu 14 miliarde de lei peste rezultatul din 2012.

Transportul rutier de marfă a reprezentat 77,3% (36,3 mld.lei) din totalul afacerilor înregistrate în 2016, în timp ce business-ul din sectorul de depozitare a însemnat 20,8% (9,79 mld.lei).

Rezultatul net a depăşit, anul trecut, 1,81 miliarde de lei, iar profitul net al sectorului a fost de 2,55 miliarde de lei, cifră mai mult decât dublă faţă de cea înregistrată acum şase ani.

„Într-o ţară în care infrastructura de transport este deficitară, rezultatele înregistrate de aceste firme vin să confirme potenţialul foarte bun de business din acest sector”, spun analiştii de la KeysFin.

img

Experţii afirmă că poziţia geostrategică a României şi evoluţia economică bazată în principal pe consum vin să susţină o prognoză extrem de optimistă privind anul 2017. „Rezultatele financiare ale sectorului urmează, cel mai probabil, să depăşească rezultatul înregistrat în anul precedent”, susţin aceştia.

Potrivit studiului KeysFin, piaţa transporturilor din România este extrem de fragmentată, neexistând nicio companie care să deţină o cotă importantă.

Cel mai important transportator, judecând după cifra de afaceri, este AQUILA PART PROD COM SRL, firmă prahoveană care a raportat în 2016 afaceri de 797,9 milioane de lei. Societatea, înfiinţată în 1994, avea o cotă de piaţă de 1,7%, active de 353,5 milioane lei şi 2183 de angajaţi.

Locul secund în top 5 jucători din piaţa transporturilor este ocupat de CARRION EXPEDITION SRL, cu afaceri de 646,7 milioane de lei şi un rezultat net de 20 milioane lei.

Având o cotă de piaţă estimată la 1,4%, firma clujeană înfiinţată în 2009 raporta active de 438,6 mil.lei şi 2024 de angajaţi.

Pe locurile următoare se situau, în ordinea cifrei de afaceri, firma bucureşteană SCHENKER LOGISTICS ROMÂNIA SA (484,1 mil.lei), compania bihoreană TRANSMEC RO SRL (394,3 mil.lei) şi societatea DUVENBECK LOGISTIK SRL din Braşov (303,5 mil.lei)

Interesant este şi faptul că, dincolo de cotele de piaţă, domeniul transporturilor pare că s-a stabilizat în ultimii ani, dovadă că numărul firmelor nou înfiinţate a scăzut semnificativ, de la 13.008 în 2008 (anul considerat de boom în piaţa transporturilor) la numai 3438 în 2016.

Din totalul de 34.628 de societăţi, numai 1247 erau firme nou înfiinţate și active în 2016, restul fiind firme cu experienţă în domeniu.

Relevantă este, totodată și evoluția numărului firmelor de transport care au intrat în insolvenţă. Numărul lor a scăzut puternic în 2016 la 2931, faţă de 6863 câte erau cu doi ani în urmă. Mai mult, numărul insolvenţelor, în 2017, se află deocamdată la minimul ultimilor şapte ani (1742 cazuri).

 

INVESTITORII STRĂINI, INTERESAŢI DE PIAŢA TRANSPORTURILOR

 

Studiul KeysFin arată, pe de altă parte, că investitorii străini sunt din ce în ce mai interesaţi de acest segment de afaceri. 375 de companii, care reprezintă 22% din piaţă, aveau anul trecut acționariat majoritar străin (o deținere de peste 50%).

Cei mai mari investitori în sectorul transporturilor si depozitării sunt austriecii care anul trecut controlau peste 4% din piață (2,086 miliarde de lei) apoi vin cei din Olanda și Italia cu câte 3%, topul fiind completat de investitorii spanioli, germani și fracezi, fiecare cu câte 2% din piață.

În total, investitorii străini erau implicaţi, anul trecut, în afaceri de peste 10 miliarde de lei.

Dincolo de rezultatele pozitive, pe ansamblu, piaţa transporturilor nu este scutită de provocări, afacerile din acest sector fiind influenţate de blocajul financiar şi de indisciplina financiară care afectează multe dintre ramurile economiei.

Datele financiare analizate de KeysFin arată că datoriile transportatorilor au crescut, pe ansamblu, de la 18,5 miliarde lei în 2012 la 24,7 mld.lei în 2016 în timp ce totalul creanţelor a atins anul trecut valoarea de 11,9 mld.lei.

Ponderea datoriilor comerciale a rămas relativ constantă în tot intervalul analizat (2012-2016), la 30-32%, valoarea acestora depăşind 7,7 mld. lei în 2016.

Perioada medie de încasare a creanţelor era de 92 de zile anul trecut, faţă de 98 de zile în 2012 iar perioada medie de plată a datoriilor a scăzut și ea la 192 de zile, faţă de 206 în urmă cu cinci ani.

Datele prezentate de KeysFin vin să susţină ideea că şi în acest domeniu este absolut necesară o informare constantă privind situaţia partenerilor de afaceri.

„Să ştii în ce situaţie financiară se află firma cu care lucrezi, cum stă cu datoriile, în ce diferende juridice se află – sunt date care te pot ajuta să iei o decizie bună atunci când vine vorba de valoarea contractului, ce servicii îi oferi, practic să-ți crești șansele că îţi vei primi banii”, afirmă experţii KeysFin.

Indiferent de dimensiunea business-ului, istoricul, situaţia acestuia, astfel de informaţii sunt esenţiale pentru a creiona o evaluare care să includă atât aspectele pozitive cât mai ales pe cele cu potenţial negativ în relaţia cu partenerul de afaceri. Pe baza acestui raport, departamentele financiare, managerii în principal, îşi pot dimensiona contractele, aşteptările şi pot lua măsuri de prevenire pentru a exploata potenţialul de dezvoltare dar şi pe cel de risc“, au mai spus analiştii de la KeysFin.

Leave a Reply