Barometru Frames & AMCA: Româncele, în 2021. Relații, carieră și copii. Ce își doresc femeile?

Pandemia COVID a schimbat, din multe puncte de vedere, modul în care româncele percep realitatea. Dacă înainte de criza sanitară se gândeau în primul rând la carieră și mai puțin la starea de sănătate, în 2021 percepția s-a modificat semnificativ. Pentru 7 din 10 femei, sănătatea a devenit principala preocupare. De la modul în care arată fizic la prevenția bolilor, natalitate și importanța unei familii sănătoase, româncele sunt mai focusate ca oricând pe rezultate concrete în viața personală.

2020 a adus modificări semnificative în plan social. Dincolo de provocările profesionale, izolarea impusă de măsurile de restricție a afectat semnificativ relațiile sociale, viața de familie, valoarea lor, în general percepția românilor privind realitatea.

Pe unii i-a unit, pe alții, din păcate, i-a despărțit, i-a făcut să-și reconsidere opțiunile. Printre efectele cele mai evidente se află scăderea numărului căsătoriilor, cauzată în principal de restricțiile COVID, creșterea numărului divorțurilor și declinul semnificativ al natalității.

Potrivit unui barometru realizat de Frames la comanda clinicii Amca Medical, în rândul a 350 de femei, 7 din 10 respondente au declarat că pandemia le-a schimbat semnificativ modul de viață.

64% dintre femei au declarat că au fost afectate cel mai mult de izolarea impusă de măsurile de restricție. 58% au declarat că munca de acasă a fost o corvoadă și numai 26% au considerat teleworking-ul drept o măsură pozitivă. 16% au evitat să se pronunțe în această privință.

68% au menționat degradarea relațiilor sociale (familie, prieteni, rude) drept principal efect negativ.

,,Pandemia a schimbat radical obiceiurile femeilor. Dacă înainte aveau un program de lucru strict, se îmbrăcau, se machiau, se pregăteau pentru job și socializau la locul de muncă, odată cu pandemia s-au trezit izolate acasă, nevoite să lucreze online. O schimbare care a generat frustrări, dezamăgiri și, în unele cazuri, probleme medicale’’, arată concluziile barometrului Frames & Amca Medical.

,,STRĂINUL’’ DE ACASĂ

Pentru multe femei, schimbarea rutinei zilnice a generat inclusiv probleme în relațiile sentimentale.

Pentru cele căsătorite sau aflate într-o relație în care locuiesc împreună cu partenerul, pandemia le-a pus într-o situație inedită. 64% dintre ele au declarat că statul în casă le-a făcut să își cunoască mai bine partenerii. Numai 14% au declarat că această situație nu a adus niciun fel de schimbări în relație.

,,Dacă înainte de pandemie, se vedeau mai mult seara și în weekend, odată cu restricțiile, partenerii au trebuit să locuiască împreună, să se cunoască mai bine. Munca de acasă, problemele de spațiu, cele gospodărești, frustrările generate de izolare au afectat puternic unele cupluri, de unde și numărul foarte mare de cazuri de divorț. Pe alții însă i-a unit, i-a făcut să fie mai apropiați, să conceapă copii, iar 2021 va fi, cu siguranță, un an în care vom vedea mai mulți nou-născuți decât în anul precedent’’, arată cercetarea.

Pentru femeile neimplicate într-o relație, pandemia a generat, de asemenea, în principal efecte negative. 82% dintre femei au declarat că, în 2020, le-a fost dificil să își găsească un partener.

43% au apelat la serviciile online, numai 38% au ieșit la întâlniri și doar 24% au închegat o relație pe care o consideră serioasă.

SĂNĂTATEA, ÎN PRIM-PLAN

Printre altele, pandemia COVID le-a făcut pe femei să fie mai atente la sănătate ca oricând.

Întrebate cât de des mergeau la medic înainte de pandemie, 61% au declarat că doar când aveau nevoie, 21% o dată pe an, 11% se prezentau la controale medicale trimestrial și numai 7% ajungeau la medic o dată pe lună.

Pandemia, cu provocările ei, le-a determinat să-și reevalueze percepția legată de prezența la medic.

83% dintre respondente au trecut pe lista de priorități, pentru 2021, pe primul loc starea de sănătate, incluzând aici și starea fizică, urmată de locul de muncă (67%), relație (54%), familie (47%) și activitățile gospodărești (41%) . Interesant este că din ce în ce mai multe femei sunt interesate de imaginea personală (31%).

,,Înainte de pandemie, prea puține doamne și domnișoare veneau la controale de sănătate. Prea puține erau interesate de prevenție și se prezentau la medic doar când aveau probleme. Iată că pandemia le-a făcut să înțeleagă mai bine rolul prevenției, importanța unei vieți sănătoase’’, afirmă dr. Edu Antoine, de la AMCA Medical.

Întrebate ce își propun, din punct de vedere al stării de sănătate, 52% dintre femei au declarat că vor să meargă la medic trimestrial, 23% lunar și 17% când au nevoie. Numai 8% au evitat să răspundă la această întrebare.

,,Starea de sănătate, cu multiplele sale valențe – afecțiuni medicale, greutate, tonus, etc, a devenit o prioritate și răspunsurile barometrului confirmă interesul pentru prevenție. Dacă înainte de pandemie, 61% ajungeau la medic doar când aveau nevoie, acum 52% vor să o facă trimestrial, iar numai 17% doar când au nevoie. E o schimbare de percepție pe care o punem în legătură cu COVID-ul și, mai ales, cu dorința de a adopta un stil de viață mai sănătos’’, a declarat dr. Andreea Avram, de la AMCA Medical.

COPIII, O PROVOCARE ÎN 2021

După un an 2020 cu un record negativ în privința natalității, percepția româncelor legate de acest subiect pare că se schimbă.

54% dintre femeile fără copii, chestionate în cadrul barometrului, spun că și-ar dori să rămână însărcinate, chiar și în condițiile grele de pandemie. Numai 23% spun că nu iau în calcul o sarcină, iar restul au evitat să răspundă.

,,Pandemia ne-a făcut să înțelegem cât de importantă este familia, iar dorința în creștere de a avea un copil reflectă această perspectivă. Motivele asociate cu natalitatea sunt multiple, de la dorința de a-și consolida relația cu partenerul,  la o schimbare sensibilă și tot mai puternică în mentalul feminin. Dorința de a fi mamă începe, ușor dar sigur, să depășească, ca importanță, cariera, de a urma un stil de viață agitat, mai ales în mediile corporatiste. Are legătură, bineînțeles, și cu perspectivele economice, cu siguranța oferită de cei doi ani de concediu maternal și reconsiderarea importanței căminului, sentimentul unic de siguranță oferit de familie’’, a mai declarat dr. Edu Antoine.

FEMEILE, OPTIMISTE

Româncele privesc viitorul cu optimism, 78% dintre ele fiind de părere că vom depăși pandemia în 2021 și că lucrurile vor reveni la normal.

Un alt aspect interesant reieșit din barometrul Frames & Amca Medical. 57% dintre respondente sunt decise să revină la serviciu, la birou, și numai 21% vor să lucreze în continuare de acasă.

,,Munca de acasă a reprezentat o soluție de criză dar prea puțin sunt femeile care vor să mai stea acasă după pandemie. Nevoia de socializare, de a ieși din casă, de a reveni la obiceiurile vestimentare & beauty, sunt tot mai puternice și, probabil, vor genera un plus pe zona de consum începând din a doua parte a anului. Cu optimism, cu planuri, cu dorința de a depăși această criză, femeile vor reprezenta un factor determinant, din punct de vedere social, pentru relansarea economică’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Barometrul Frames & Amca Medical a fost realizat în perioada 12-20 februarie 2021, pe un eșantion de 350 de femei, prin chestionare online, email și telefonică. Focus grupul a fost reprezentate de femei cu vârsta de 21-52 de ani, salariate, angajate în companii din diverse domenii, de la retail, producție și vânzări la  educație, sistemul medical, beauty și cultură.

 

2 thoughts on “Barometru Frames & AMCA: Româncele, în 2021. Relații, carieră și copii. Ce își doresc femeile?

Leave a Reply