Scandal, tensiuni și acuzații privind noul mall din Pitești. Locuitorii și ONG-urile ridică zeci de semne de întrebare

Construcția noului mall din Pitești și a celor două blocuri de locuințe de 16 etaje din zona Lânăriei continuă să creeze vii controverse. La dezbaterea publică organizată luni de Primăria din Pitești, locuitorii din zonă au prezentat o petiție cu peste 40 de puncte în care au reclamat că investiția nu ar avea toate documentele necesare, proiectul fiind considerat incomplet și necorespunzător.

,,Pentru cine lucrează Primăria, Agenția de Mediu? Pentru locuitorii din Pitești sau pentru dezvoltatori? Eu, din câte văd, au venit cu actele pregătite să ne spună că o să curgă lapte și miere, când e evident că sunt multe probleme cu construcția asta”, a declarat un locuitor revoltat.

Într-o petiție semnată de numeroase  familii din zona Lânăriei și înaintată către Primărie și Agenția pentru Protecția Mediului, piteștenii reclamă faptul că investiției i-ar lipsi o multitudine de documente, de la studiul geotehnic care să arate dacă solul suportă construcția, la cel privind traficul și poluarea fonică.

PK EMERALD S.R.L., o firmă înființată anul trecut în București, vrea să construiască un noul mall, al treilea din oraș, și două blocuri de 16 etaje pe o suprafață totată de 13 hectare, deținută de METABET CF și  OMNIUM DISTRIBUTION SRL. Potrivit petiției, inițiatorii investiției nu ar fi prezentat niciun studiu privind poluarea fonică a locuitorilor din Dragoș Vodă, având în vedere că noua pasarelă auto, care va asigura accesul la mall, va fi ridicată la numai 5 metri de case.

În plus, n-ar exista un studiu de trafic și noxe, având în vedere că mall-ul ar putea atrage un flux de minim 10.000 de mașini pe zi, inclusiv tir-uri de marfă, și nici un studiu de însorire, care să arate dacă nu cumva casele oamenilor vor rămâne fără lumină naturală, în umbra blocurilor gigant și a podului suspendat care duce spre el.

Locuitorii au mai reclamat lipsa de la dosar a avizelor de securitate la incendiu, circulație rutieră și pietonală, și absența unor date concrete privind investiția, de la numărul locurilor de parcare, având în vedere că străzile din zonă și așa abia fac față traficului din prezent, la dimensiunile spațiilor verzi asigurate de dezvoltator.

,,Am înțeles că vor asigura numai 5% spații verzi. Adică vom avea o junglă de asfalt, tranzitată zilnic de mii de mașini, cu zgomotul, poluarea și problemele din trafic aferente. Ce înseamnă 5 la sută spații verzi în condițiile în care vor construi și două blocuri de 16 etaje. Ce spune legea?”, a declarat, revoltat, un alt locuitor dispus ca, în cazul în care nu i se va răspunde, să atace în instanță autoritățile care ar trebui să aibă grijă de respectarea legislației.

Problemele de mediu au reprezentat, de altfel, principalul semn de întrebare ridicat în cadrul dezbaterii de către reprezentanții ONG-ului Fundația Eco-Civică.

,,Este, de departe, cel mai prost studiu de impact pe care l-am văzut până acum. În apropierea locului unde va fi ridicată investiția există rezervația naturală Lacul Pitești, acolo unde trăiesc 20 de mii de păsări. N-am văzut la dosar niciun document care să vorbească despre protecția zonei inclusă în Programul european Natura 2000. Nu există, de exemplu, date privind modul în care cele două blocuri vor impacta zborul păsărilor, nu sunt asigurate trasee ecologice. Ce vor spune când păsările se vor lovi de clădirile astea? Primăria, pe de altă parte, în loc să gândească zona ca una cu valoare turistică, de promenadă, de protecție, vrea să aducă un mall, trafic, aglomerație”, a declarat Dan Trifu, reprezentantul ONG-ului.

Tot aceasta a reclamat și absența unor soluții alternative la pasajul suprateran propus de dezvoltatori.

,,În toată lumea civilizată și chiar și la noi, în alte orașe, se merge pe soluțiile de trafic subteran, pentru a nu afecta mediul ambiant, pentru a putea să te bucuri de peisaj, pentru a nu agresa mediul de viață sănătos. Un pasaj suprateran generează poluare vizuală și fonică. De ce, potrivit legii, nu există asigurate și alte soluții în propunerea înaintată, mai ales că vorbim de o zonă cu preponderență de locuire, nu una industrială? Cum sunt protejați oamenii din zonă?”, a mai întrebat acesta.

CE SPUN DEZVOLTATORII

Prezenți la dezbatere, reprezentanții firmei PK EMERALD S.R.L. au declarat că toate problemele ridicate de cetățeni și ONG-uri își vor găsi răspunsuri.

,,Noi am făcut studii pentru această pasarelă, inclusiv pe trafic și trepidații. Din acest studiu rezultă că nu vor exista trepidații care să afecteze casele vecinilor. (…) În privința noxelor, acum sunt mai multe noxe pentru că trec mașini de trafic greu pe lângă aceste proprietăți. Această pasarelă diminuează noxele, pentru că mașinile vor trece pe sus. Mi se pare o soluție mult mai bună pentru locuitorii din zonă. În privința zgomotului, pasarela este prevăzută cu panouri care diminuează la minim zgomotul”, a declarat oficialul PK EMERALD S.R.L. care a recunoscut, pe de altă parte, că are doar un antecontract cu proprietarii terenului, METABET CF și  OMNIUM DISTRIBUTION SRL.În ceea ce privește distanța la care va fi construit pasajul rutier față de casele oamenilor, reprezentantul dezvoltatorului a declarat că aceasta va fi decisă de Consiliul Local.

În cadrul dezbaterii, viceprimarul Sorin Apostoliceanu a recunoscut că nu știa despre problemele de mediu semnalate de locuitori și ONG-uri și a precizat că Agenția de Mediu va trebui să ofere un răspuns.

Pe de altă parte, acesta a acuzat ,,manipulările din presă’’ și a întărit faptul că ,,pasarela aceasta se va face doar dacă are utilitate publică. Noi, Primăria, o susținem 100%. Ultimul cuvânt îl va avea Consiliul Local însă credem că își va dea seama de utilitatea pentru cetățenii orașului și, probabil, va fi dată în administrarea orașului și nu va fi închisă la 10 seara, când se închide mall-ul”.

După dezbaterea de luni, de la Primărie, proiectul construcției noului mall va avea nevoie de restul de avize, urmând ca apoi să se organizeze o nouă dezbatere publică, înainte de votul din Consiliul Local.

Analiștii de la firma de consultanță Frames afirmau, recent, despre acest proiect, că ,,ridicarea unui nou mall poate fi, la prima vedere, un eveniment salutar însă trebuie privit în profunzime în privința riscurilor economice. Criza din 2010-2012 a demonstrat că, atunci când mediul de business întâmpină dificultăți, investitorii nu ezită să își retragă finanțările, iar consecințele pot fi dramatice din punct de vedere economic. Este, în esență, o problemă de strategie la nivel local. Ce vrea Primăria? Să sprijine investițiile, să încerce să atragă un investitor care să deschidă o unitate de producție, o fabrică care să genereze un întreg lanț economic pe orizontală, sau își dorește să sprijine investițiile în comerț. Ce e mai avantajos pentru comunitate, o fabrică sau un mall? ”, au mai afirmat cei de la Frames.

 

Leave a Reply