Un nou mall în Pitești. O investiție în viitor sau moartea afacerilor locale?
Dezvoltatorul imobiliar Prime Kapital vrea să construiască un nou mall în Pitești, în zona Lânăriei, pentru care ar fi semnat deja un contract cu un supermarket, care va fi ancora investiției. Informația, apărută recent în raportul financiar al MAS REI, pare la prima vedere o veste bună pentru oraș însă pentru specialiști și mai ales pentru micii oameni de afaceri ridică multe semnale de alarmă privind perspectivele economiei locale.
Indiferent ce motive au sud-africanii în a investi în Pitești, construcția noului mall de pe malul lacului Prundu va influența semnificativ economia locală, spun analiștii economici, în cadrul unei noi ediții a Barometrului business-ului românesc la nivel local, dezvoltat în cadrul campaniei ,,România, 100 de ani de economie”.
Un nou mall, potrivit acestora, ar putea schimba iremediabil situația din mediul de afaceri local. Având în vedere planurile sud-africanilor, dincolo de concurența dintre mall-uri, investiția ar putea duce la dispariția și a altor mici afaceri locale. Iar efectele s-ar vedea imediat în situația economică reală din județ.
Orașul s-ar putea enclaviza din punct de vedere economic. Am putea vedea tot mai multe spații comerciale stradale pustii, părăsite, restaurante și terase din cartiere cu lacătul pe ușă etc.
Poate cel mai bun exemplu privind pericolul enclavizării economice, generat de amplasarea unor mall-uri fără un studiu economic fundamentat, îl reprezintă Bucureștiul unde pe bulevarde întregi vezi tot mai multe mici magazine închise, spații comerciale părăsite și tot mai puține unități de servicii, ateliere de reparații, meșteșugărești etc.. La fel s-ar putea întâmpla și în Pitești.
În plus, în loc ca banii piteștenilor să rămână în județ, să se reinvestească în economia locală, aceștia ar putea lua calea străinătății. Efectele ar fi inerente – locuri de muncă pierdute, familii rămase fără surse de venit, șomaj etc. Bineînțeles această variantă reprezintă doar o teorie economică, care poate fi contracarată cu date concrete, pe care le așteptăm.
România și-a ucis comerțul alimentar tradițional, închizând ochii la dezvoltarea agresivă a hipermarketurilor. Piteștiul are propria victimă de notorietate – PIC – singurul hypermarket românesc.
Potrivit experților, autoritățile locale din Pitești trebuie să înțeleagă pericolul avizării unor investiții făcute fără o fundamentare economică și socială care să estimeze efectele pe termen mediu și lung. Edilii ar trebui să stimuleze capitalul local, investitorii productivi, lanțurile comerciale locale și să cântărească de două ori înainte de a aviza investițiile conjuncturale ale unor jucători străini.